LO-distriktet i Mellersta Norrland

Debatt Almega Samhall

Uppmaningen från LO och från oss som har avtalen med Almega är enkel: Teckna avtal i enlighet med övriga arbetsmarknaden. Vi vet vad som bygger Sverige starkt och tryggt, vi tvekar inte i den striden.

Transport söker en ombudsman

Löneskillnaderna mellan män och kvinnor minskar

Löneskillnaderna mellan män och kvinnor minskar för första gången på nästan 10 år. Även om skillnaderna mellan män och kvinnors löner fortfarande är stora. Det visar LOs årliga lönerapport.

Avdragsrätten för fackföreningsrätten återinförs!

Ett mycket glädjande besked är att regeringen i dag presenterat förslaget att återinföra avdragsrätten för fackföreningsavgifter.

Upp till bevis när det gäller vinstjakten

LO välkomnar att regeringen nu lägger fram ett skarpt förslag om att begränsa vinsterna i välfärden. Nu är det upp till bevis för Allianspartierna och Sverigedemokraterna, står de på välfärdskapitalisternas sida eller vill de återföra mer resurser till skolan och äldreomsorgen. För oss är valet självklart. De skattepengar som du och jag betalar in ska användas till skola, vård och omsorg och inte till att berika riskkapitalister och andra som vill göra stora vinster på vår gemensamma välfärd.