Kunniga medlemmar och förtroendevalda

Facklig utbildning Om den fackliga organisationen ska ha en chans att påverka, kunna ta ansvar och vara en stark motpart till arbetsgivaren, då måste vi också ha medvetna och kunniga medlemmar och förtroendevalda. Därför är våra studier viktiga.

Foto: Lars Forsstedt

Facklig utbildning

Om den fackliga organisationen ska ha en chans att påverka, kunna ta ansvar och vara en stark motpart till arbetsgivaren, då måste vi också ha medvetna och kunniga medlemmar och förtroendevalda. Därför är våra studier viktiga. Kunskap är inte tungt att bära utan tvärtom ger den oss förståelse för att leva ett bättre liv.

Lokal studieorganisation

Huvuddelen av studieverksamheten sker på lokal eller regional nivå, på medlemmarnas arbetsplatser, klubblokalen, fackförbundsavdelningen eller hos ABF. Det är den lokala/regionala fackföreningen och LO-facken, tillsammans med ABF som har ansvaret för denna verksamhet. För att det ska fungera behövs en fungerande lokal studieorganisation.